CEO’s, CFO’s, COO’s, CIO’s van Nederland

CEO’s, CFO’s, COO’s, CIO’s etc. van Nederland. Alles zelf doen. Is dat wel ‘penny wise’? Vandaag had ik een telefoongesprek met een Directeur van een financiële dienstverlener. Het gesprek nam een wending naar het dilemma van het delegeren van taken en werkzaamheden versus ‘alles zelf doen’. Zelf doen Tijdens dat gesprek bespraken wij een aantal werkzaamheden en de uren die per week gespendeerd worden aan het maken van afspraken het organiseren ervan de meetings zelf eventueel het notuleren de follow-up van acties en besluiten het bijhouden van e-mailberichten en zelf beantwoorden van álle telefoontjes etc. En dan hebben wij het nog niet eens over alle werkzaamheden die ertussen door nog ‘even’ gedaan dienen te worden. In ieder geval, er blijft letterlijk nauwelijks nog tijd over voor het bedenken en uitwerken van strategie en het doen c.q. binnenhalen van business. Een beeld zegt meer dan 1000 woorden Uit eigen ervaring, als voormalig PA van verschillende CEO’s en CFO’s, weet ik wat voor fulltime baan+ het is en dus hoeveel...
Lees meer

Brandjes blussen of brandjes voorkomen?

Er wordt ons geregeld gevraagd: “Hoe snel kunnen jullie leveren?” Klinkt natuurlijk een beetje raar als je het over PA’s, Office Managers, Management Assistants en/of PMO’ers hebt, maar OK. Dan is ons antwoord: “Als u wilt, kan uw nieuwe PA er vanmiddag al zijn.” Vervolgens sturen wij zo’n twee of drie passende cv’s op met het profiel van de betreffende kandidaten zoals wij hen zien n.a.v. het intakegesprek en…. neemt de waan van de dag de prioriteiten van de (potentiële) klant over. Oftewel, de eerstvolgende weken volgt er geen terugkoppeling en/of eerste reactie. Op een enkele uitzondering na natuurlijk. Prioriteiten En dat verbaast ons altijd weer. De (potentiële) klant heeft aangegeven haast te hebben. Wij kunnen direct en juist op de haast inspelen en aldus zorgen dat diezelfde prioriteiten worden ondervangen door de nieuwe PA, Office Manager, PMO-er etc.. Echter, door de waan van de dag volgt soms uitstel bij de klant. Dus is onze vraag: Wilt u brandjes blussen of brandjes voorkomen? Als voormalige...
Lees meer

Let op je afkortingen!

Let op je afkortingen! Hoe vaak valt het mij op, en ook zojuist weer op LinkedIn, dat iemand niet nadenkt over een te gebruiken afkorting. Wat is er dan zo erg aan? Aan vele afkortingen niets, d.w.z. het is niet altijd even handig om (veel) af te korten, zeker niet in je C.V... Het is gewoonlijk beter c.q. netter om woorden en uitdrukkingen voluit te schrijven. Uitzonderingen zijn s.v.p. en a.u.b. b.v.. Maar ja, hoe vaak zie ik ‘Management Ass.’… Pardon?! Schrijf dit in vredesnaam ALTIJD voluit! Oftewel, Management Assistant of Management Assistent(e), Executive Assistant, Personal Assistant etc.. Behalve PA (meer geaccepteerd dan MA of EA) kort het niet af! Nota bene word ik zojuist uitgenodigd door een dame op LinkedIn die stelt het bovengenoemde te zijn (?), blijkbaar op zoek naar werk. Het spijt mij, maar ik ben dus niet geïnteresseerd. Nederland(s) en andere talen Alsjeblieft, denk na voordat je iets opschrijft. In dit land hebben wij –gelukkig- heel veel buitenlandse bedrijven. Een belastingparadijs zijn wij absoluut...
Lees meer