Op basis van vertrouwen of wantrouwen?

Op basis van vertrouwen of wantrouwen? Vertrouwen of wantrouwen? Ik dacht vandaag nog even aan een opmerking die ik vorige week in een tv-serie hoorde. Het kwam erop neer dat er meer wordt gere(a)geerd op wantrouwen dan op vertrouwen. Als je dat zo eens nagaat, klopt dat helaas inderdaad. En dat doet mij altijd weer denken aan het gezegde: ‘Zoals de waard is, vertrouwt hij zijn gasten’. Wantrouwen De Belastingdienst, overheden en semi-overheden gaan nogal eens uit van wantrouwen. Hoewel je je daar het e.e.a. bij kunt voorstellen, zorgt het vaak ook voor wederzijds wantrouwen. Het grote voorbeeld van het moment is de Wet DBA. Deze wet gaat vooral uit van het idee dat vele ZZP’ers geen ondernemers zijn en dat er veelal sprake zou zijn van fictief dienstverband. Zie ook deze blog van Flexnieuws Wantrouwen dus. Mijns inziens is wantrouwen een vorm van angst. Angst is een slechte raadgever. Oftewel, waar ben je bang voor? Waar is de overheid bang voor? Nederland is al eeuwen een ondernemersland....
Lees meer

CEO’s, CFO’s, COO’s, CIO’s van Nederland

CEO’s, CFO’s, COO’s, CIO’s etc. van Nederland. Alles zelf doen. Is dat wel ‘penny wise’? Vandaag had ik een telefoongesprek met een Directeur van een financiële dienstverlener. Het gesprek nam een wending naar het dilemma van het delegeren van taken en werkzaamheden versus ‘alles zelf doen’. Zelf doen Tijdens dat gesprek bespraken wij een aantal werkzaamheden en de uren die per week gespendeerd worden aan het maken van afspraken het organiseren ervan de meetings zelf eventueel het notuleren de follow-up van acties en besluiten het bijhouden van e-mailberichten en zelf beantwoorden van álle telefoontjes etc. En dan hebben wij het nog niet eens over alle werkzaamheden die ertussen door nog ‘even’ gedaan dienen te worden. In ieder geval, er blijft letterlijk nauwelijks nog tijd over voor het bedenken en uitwerken van strategie en het doen c.q. binnenhalen van business. Een beeld zegt meer dan 1000 woorden Uit eigen ervaring, als voormalig PA van verschillende CEO’s en CFO’s, weet ik wat voor fulltime baan+ het is en dus hoeveel...
Lees meer

Het resultaat van wegbezuinigde Secretaresses

Al jaren meld ik ‘penny-wise pound foolish’ als hele groepen Secretaresses worden ontslagen uit bezuinigingsoverwegingen. Dat er bespaard moe(s)t worden, zeker tijdens de crisis, is logisch. Echter, ervan uitgaan dat de Managers dan zelf wel alles regelen en organiseren, is natuurlijk niet logisch. Hoe praktisch is een Directeur, een Manager? Hoeveel Directeuren en Managers zijn nou werkelijk zeer praktisch aangelegd? Hoeveel kennen de ‘tips & tricks’ van MS Office waardoor het maken van afspraken veel sneller kan den iedereen via de mail uit te nodigen, en het gebruik van Word waarvoor het bedoeld is? Welke Directeur en Manager zijn ‘regelneven’? En ook niet onbelangrijk: welke Directeur en Manager vindt deze ‘self service’ leuk? Economische omstandigheden Dat Managers zichzelf niet ‘wegbezuinig(d)en’ tijdens de crisis, dat begrijp ik. Maar dat zij de taken van hun management ondersteuner erbij krijgen, lijkt mij niet echt een bezuiniging. Daar zijn zij veel te duur voor. Pas geleden vernam ik via via, conform mijn voorspelling overigens, dat o.a. verschillende accountantskantoren tegen hele praktische...
Lees meer

Vacatureprofielen

Er zijn gelukkig weer wat meer banen dit jaar, waarvan vooralsnog de meeste eerst op tijdelijk contract. Hoe dan ook: liever (tijdelijk) werk dan geen werk! Hetgeen ons nog steeds opvalt, is dat niet alle vacatureteksten conform de realiteit zijn, dan wel aangeven wat er echt in een kandidaat gezocht en van een kandidaat gevraagd wordt. Theorie versus praktijk Veel vacatures voor PA’s (voor zover het een daadwerkelijke PA-vacature een geen secretaresse-vacature betreft) hebben als eis een HBO- of WO-opleiding. Wij begrijpen als geen ander dat meedenken, sparren en inzicht in de organisatie en de business bijzonder belangrijk zijn, maar zet ook s.v.p. theorie en praktijk even tegenover elkaar. Wij zien helaas namelijk nogal eens dat kandidaten met een HBO- of WO-opleiding geworven worden die niet –zoals wij dat noemen- het secretaressebloed hebben. Dat betekent natuurlijk niet dat HBO- en WO-ex-studenten geen goede kandidaat kunnen zijn binnen het secretaressevak. Echter, meestal hebben ze daar niet voor gekozen. Anders hadden ze wel een secretariële opleiding gevolgd. HBO...
Lees meer

Penny wise, Pound foolish?

If you think it’s expensive…. Dit plaatje zien wij elke keer weer verschijnen op LinkedIn. Oftewel, this image goes viral… En dat begrijpen wij ook. Het is namelijk absoluut waar. En dat weten wij met z’n allen. En toch…. Verbaast het ons dan elke keer weer dat in allerhande vacatureteksten min of meer verwezen wordt naar bovengenoemde tekst? Verwezen? Jawel, maar op de manier van ‘voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten’. En dat kan niet. Een Ferrari koop je ook niet voor de prijs van een Suzuki. Momenteel is het heel goed mogelijk om te onderhandelen en daar is niets mis mee, mits het voor alle partijen toch een win-win betekent. Maar de basis is wel KWALITEIT ! Vacatureteksten: twee functies ineen? Sinds de crisis zien wij vrij regelmatig vacatureteksten met twee functies tegelijkertijd in één vacature en dus in de hoop dat in één persoon te vinden. En dan ook letterlijk op zoek naar een Techneut die zeer goed administratief onderlegd is, een...
Lees meer

Assisteren Organiseren Faciliteren Prioriteren Signaleren Analyseren Anticiperen en Reageren

Assisteren Organiseren Faciliteren Prioriteren Signaleren Analyseren Anticiperen en Reageren Van Secretaresse naar Personal Assistant Er wordt ons vaak gevraagd wat het verschil is tussen een Secretaresse en een Personal Assistant. Zonder eerst jarenlang Secretaresse dan wel Directiesecretaresse te zijn geweest, kun je geen Personal Assistant worden. Tenslotte begint de Directeur ook niet bovenaan de ladder. Wij hebben al vaker gemeld dat ‘Personal Assistant’ een modewoord is tegenwoordig. Dat is erg jammer. Op de een of andere manier vindt men het te min (?) om Secretaresse genoemd te worden. Waarom? Het woord secretaresse komt van ‘secret’. Dat is toch prachtig? En allemaal zijn wij onderaan de ladder begonnen. Ons inziens de enige manier om goed in je vak te worden. Ambitie en prioriteit Als je een echte Personal Assistant wilt worden of bent, dan heb je geen 9-5 job. Dan betekent dat dat je ook ’s avonds en in het weekend werkzaamheden dient te verrichten. Dat hoort bij je job en is verdisconteerd in je salaris. Helemaal niet erg,...
Lees meer

Flexibel?

In het secretaressevak en zeker als Personal Assistant moet je (zeer) flexibel zijn. Dat betekent dat een job van 9-5 meestal niet het geval is. En in dat geval is het salaris er ook naar. Hoe flexibel ben je? Er zijn momenteel wel secretariële vacatures, maar de spoeling is natuurlijk en vooral helaas niet in verhouding tot het aantal werkzoekende Secretaresses en PA’s. De werkgevers hebben het nu voor het zeggen, zoals dat heet. Dat is inherent van de huidige tijd c.q. de huidige economische omstandigheden. Dat vergt dus enige aanpassing van ‘onze’ kant. Vandaar mijn vraag: hoe flexibel ben je (echt)? Ook bereikbaar buiten kantoortijden? In mijn visie hoort het bij je functie om ook buiten kantoortijden bereikbaar te zijn voor je Directeur. Ik heb zelf ook altijd ’s avonds en in het weekend nog gewerkt en dat doe ik nog. Nogmaals, mijns inziens hoort dat bij je functie en je salaris. Maar dat is mijn mening. Wat is de jouwe? En wat betreft...
Lees meer

Personal Assistant als modewoord

Waarom is mij niet duidelijk, maar tegenwoordig is niemand meer secretaresse. Althans, zo lijkt het. Secret Wat is er mis met het woord ‘secretaresse’? Dat woord is afkomstig van ‘secret’, geheim dus. Klopt toch? Een goede secretaresse is discreet en integer en weet de ‘geheimen’ van haar directeur en het bedrijf te bewaren. Het begint bij de basis Wat men zich in ieder geval niet realiseert, is het feit dat je geen Personal Assistant kunt zijn, als je de stadia van secretaresse naar directiesecretaresse c.q. secretaresse voor een lid van de Raad van Bestuur niet hebt doorlopen. Personal Assistant word je of ben je niet zo maar. Dat kun je pas worden na het ‘beklimmen van de ladder’. Personal Assistants die net van school komen, bestaan dus niet. Je begint als team secretaresse of afdelingssecretaresse en werkt je vervolgens op naar een functie 1:1. En zo hoort het ook te zijn. De directeur waarvoor je werkt is –tenzij hij de (oudste) zoon is van het familiebedrijf- ...
Lees meer

Je C.V. met of zonder foto?

Een dagelijkse stroom aan C.V.’s In het huidige tijdperk waarop veel mensen op zoek zijn naar werk, is het logisch dat wij dagelijks een stroom aan C.V.’s ontvangen. En wij niet alleen, allerlei bedrijven en bureaus natuurlijk ook. Helaas is het voor ons niet mogelijk om iedereen te spreken. Ja, onze excuses, wij lopen achter met onze intakegesprekken. Dit gezien het simpele feit dat het niet mogelijk is om ‘iedereen’ te spreken. Dus moeten wij een keuze maken. Je c.v. met of zonder foto? De eerste indruk Wat ons altijd weer verbaast, is het feit dat de meeste C.V.’s (!) geen foto bevatten. En DAT in deze concurrerende tijd, ook voor kandidaten. Een goede Personal Assistant, Directiesecretaresse, Office Manager etc. heeft niet alleen het secretaressebloed en de bewezen skills, maar ziet er tevens verzorgd uit en is dus ook het visitekaartje van haar Directeur en dus van het bedrijf in kwestie. Waarom durven (?) veel kandidaten dan hun foto niet op hun C.V. te plaatsen?...
Lees meer