Nog steeds ‘PA’ gevraagd voor ‘several Directors’

Nog steeds ‘PA’ gevraagd voor ‘several Directors’ ‘PA’ nog steeds een trendy woord (blijkbaar) Wij hebben er al verschillende blogs aan gewijd. PA is nog steeds een modewoord, een trend van deze tijd. Althans, blijkbaar. Het doet mij altijd denken als trendy woorden als ‘cool’, ‘vet’, ‘top’ etc.. In verschillende vacatureteksten wordt ‘gezocht naar een PA voor several Directors, oftewel verschillende Directeuren. Een Personal Assistant, PA dus, werkt 1:1, vandaar personal. PA versus EA Het zou daarom beter zijn om in dergelijke vacatureteksten EA’, oftewel Executive Assistant, te vermelden. Of simpelweg Management Assistant of Assistente. Wat ons ook altijd weer opvalt, is dat er vaak gezocht wordt naar iemand met maximaal 2 of 3 jaar werkervaring binnen het secretariële vak. Hetgeen wij nu gaan zeggen, zal voor velen misschien teleurstellend zijn, maar…. je kunt nog geen PA zijn als je nog niet op Raad van Bestuur-niveau gewerkt hebt. Dan rijst ons inziens de vraag: wat is er mis met te beginnen als Secretaresse? Het is en blijft een mooi...
Lees meer

Het resultaat van wegbezuinigde Secretaresses

Al jaren meld ik ‘penny-wise pound foolish’ als hele groepen Secretaresses worden ontslagen uit bezuinigingsoverwegingen. Dat er bespaard moe(s)t worden, zeker tijdens de crisis, is logisch. Echter, ervan uitgaan dat de Managers dan zelf wel alles regelen en organiseren, is natuurlijk niet logisch. Hoe praktisch is een Directeur, een Manager? Hoeveel Directeuren en Managers zijn nou werkelijk zeer praktisch aangelegd? Hoeveel kennen de ‘tips & tricks’ van MS Office waardoor het maken van afspraken veel sneller kan den iedereen via de mail uit te nodigen, en het gebruik van Word waarvoor het bedoeld is? Welke Directeur en Manager zijn ‘regelneven’? En ook niet onbelangrijk: welke Directeur en Manager vindt deze ‘self service’ leuk? Economische omstandigheden Dat Managers zichzelf niet ‘wegbezuinig(d)en’ tijdens de crisis, dat begrijp ik. Maar dat zij de taken van hun management ondersteuner erbij krijgen, lijkt mij niet echt een bezuiniging. Daar zijn zij veel te duur voor. Pas geleden vernam ik via via, conform mijn voorspelling overigens, dat o.a. verschillende accountantskantoren tegen hele praktische...
Lees meer

Vacatureprofielen

Er zijn gelukkig weer wat meer banen dit jaar, waarvan vooralsnog de meeste eerst op tijdelijk contract. Hoe dan ook: liever (tijdelijk) werk dan geen werk! Hetgeen ons nog steeds opvalt, is dat niet alle vacatureteksten conform de realiteit zijn, dan wel aangeven wat er echt in een kandidaat gezocht en van een kandidaat gevraagd wordt. Theorie versus praktijk Veel vacatures voor PA’s (voor zover het een daadwerkelijke PA-vacature een geen secretaresse-vacature betreft) hebben als eis een HBO- of WO-opleiding. Wij begrijpen als geen ander dat meedenken, sparren en inzicht in de organisatie en de business bijzonder belangrijk zijn, maar zet ook s.v.p. theorie en praktijk even tegenover elkaar. Wij zien helaas namelijk nogal eens dat kandidaten met een HBO- of WO-opleiding geworven worden die niet –zoals wij dat noemen- het secretaressebloed hebben. Dat betekent natuurlijk niet dat HBO- en WO-ex-studenten geen goede kandidaat kunnen zijn binnen het secretaressevak. Echter, meestal hebben ze daar niet voor gekozen. Anders hadden ze wel een secretariële opleiding gevolgd. HBO...
Lees meer

Flexibel?

In het secretaressevak en zeker als Personal Assistant moet je (zeer) flexibel zijn. Dat betekent dat een job van 9-5 meestal niet het geval is. En in dat geval is het salaris er ook naar. Hoe flexibel ben je? Er zijn momenteel wel secretariële vacatures, maar de spoeling is natuurlijk en vooral helaas niet in verhouding tot het aantal werkzoekende Secretaresses en PA’s. De werkgevers hebben het nu voor het zeggen, zoals dat heet. Dat is inherent van de huidige tijd c.q. de huidige economische omstandigheden. Dat vergt dus enige aanpassing van ‘onze’ kant. Vandaar mijn vraag: hoe flexibel ben je (echt)? Ook bereikbaar buiten kantoortijden? In mijn visie hoort het bij je functie om ook buiten kantoortijden bereikbaar te zijn voor je Directeur. Ik heb zelf ook altijd ’s avonds en in het weekend nog gewerkt en dat doe ik nog. Nogmaals, mijns inziens hoort dat bij je functie en je salaris. Maar dat is mijn mening. Wat is de jouwe? En wat betreft...
Lees meer