Het resultaat van wegbezuinigde Secretaresses

Al jaren meld ik ‘penny-wise pound foolish’ als hele groepen Secretaresses worden ontslagen uit bezuinigingsoverwegingen. Dat er bespaard moe(s)t worden, zeker tijdens de crisis, is logisch. Echter, ervan uitgaan dat de Managers dan zelf wel alles regelen en organiseren, is natuurlijk niet logisch. Hoe praktisch is een Directeur, een Manager? Hoeveel Directeuren en Managers zijn nou werkelijk zeer praktisch aangelegd? Hoeveel kennen de ‘tips & tricks’ van MS Office waardoor het maken van afspraken veel sneller kan den iedereen via de mail uit te nodigen, en het gebruik van Word waarvoor het bedoeld is? Welke Directeur en Manager zijn ‘regelneven’? En ook niet onbelangrijk: welke Directeur en Manager vindt deze ‘self service’ leuk? Economische omstandigheden Dat Managers zichzelf niet ‘wegbezuinig(d)en’ tijdens de crisis, dat begrijp ik. Maar dat zij de taken van hun management ondersteuner erbij krijgen, lijkt mij niet echt een bezuiniging. Daar zijn zij veel te duur voor. Pas geleden vernam ik via via, conform mijn voorspelling overigens, dat o.a. verschillende accountantskantoren tegen hele praktische...
Lees meer

Penny wise, Pound foolish?

If you think it’s expensive…. Dit plaatje zien wij elke keer weer verschijnen op LinkedIn. Oftewel, this image goes viral… En dat begrijpen wij ook. Het is namelijk absoluut waar. En dat weten wij met z’n allen. En toch…. Verbaast het ons dan elke keer weer dat in allerhande vacatureteksten min of meer verwezen wordt naar bovengenoemde tekst? Verwezen? Jawel, maar op de manier van ‘voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten’. En dat kan niet. Een Ferrari koop je ook niet voor de prijs van een Suzuki. Momenteel is het heel goed mogelijk om te onderhandelen en daar is niets mis mee, mits het voor alle partijen toch een win-win betekent. Maar de basis is wel KWALITEIT ! Vacatureteksten: twee functies ineen? Sinds de crisis zien wij vrij regelmatig vacatureteksten met twee functies tegelijkertijd in één vacature en dus in de hoop dat in één persoon te vinden. En dan ook letterlijk op zoek naar een Techneut die zeer goed administratief onderlegd is, een...
Lees meer

Assisteren Organiseren Faciliteren Prioriteren Signaleren Analyseren Anticiperen en Reageren

Assisteren Organiseren Faciliteren Prioriteren Signaleren Analyseren Anticiperen en Reageren Van Secretaresse naar Personal Assistant Er wordt ons vaak gevraagd wat het verschil is tussen een Secretaresse en een Personal Assistant. Zonder eerst jarenlang Secretaresse dan wel Directiesecretaresse te zijn geweest, kun je geen Personal Assistant worden. Tenslotte begint de Directeur ook niet bovenaan de ladder. Wij hebben al vaker gemeld dat ‘Personal Assistant’ een modewoord is tegenwoordig. Dat is erg jammer. Op de een of andere manier vindt men het te min (?) om Secretaresse genoemd te worden. Waarom? Het woord secretaresse komt van ‘secret’. Dat is toch prachtig? En allemaal zijn wij onderaan de ladder begonnen. Ons inziens de enige manier om goed in je vak te worden. Ambitie en prioriteit Als je een echte Personal Assistant wilt worden of bent, dan heb je geen 9-5 job. Dan betekent dat dat je ook ’s avonds en in het weekend werkzaamheden dient te verrichten. Dat hoort bij je job en is verdisconteerd in je salaris. Helemaal niet erg,...
Lees meer
Behind every great CEO there is a great PA !

Behind every great CEO there is a great PA !

Aanvraag Wij ontvingen een aanvraag voor vervanging tijdens zwangerschapsverlof van een PA van de CEO en COO. Aan wat voor tarief moest men denken? Wij hanteerden altijd simpelweg 2.15 als omrekenfactor over het bruto uurloon. Sinds minister Koolmees de WW-premies heeft laten verhogen, is helaas die omrekenfactor niet meer mogelijk. Wij berekenen het tarief echter nog wel steeds heel transparant evenredig aan de verhoging van de premies. Enfin, na het geven van enkele voorbeelden zouden de tarieven worden meegenomen in de interne bespreking. Wij wisten inmiddels allang dat ons tarief altijd te hoog zou zijn, aangezien men een bijzonder jonge dame in dienst had als PA van de CEO en COO en bijpassend salaris. Blijkbaar zijn de CEO en COO zeer zelfstandig, want op dat niveau een PA van net twintig…. Wat doet een Personal Assistant dan zoal? Wij ontvangen die vraag nogal vaak. Of, wat is het verschil tussen een Secretaresse en een PA? Ons inziens is een Secretaresse het ‘verzamelwoord’ binnen het secretariële vak....
Lees meer

Landsbelang, bedrijfsbelang of eigenbelang

Tussen de ellende van rampen en verschrikkelijk persoonlijk leed door, staat het nieuws bol van fraude door bendes en andere ‘opportunisten’. Voorzieningen en regels blijken fraudegevoelig en dit bleek bovendien al jaren bekend. Maar hoe zit het dan met de handhaving c.q. fraudebestrijding? Schuldvraag Hetgeen mij dan persoonlijk bevreemdt, is het feit dat er meer gezocht wordt naar de schuldvraag dan naar de actie. Laat staan dat er wordt gesproken over anticiperen. Beter voorkomen dan genezen, toch? Althans, dat zou het moeten zijn. Actie, reactie, signaleren, prioriteren en anticiperen In het secretaressevak is het van groot belang om behalve te organiseren, te signaleren, anticiperen, prioriteren en te reageren. Brandjes worden geblust, en bij voorkeur voorkomen! Hierbij is niet het eigenbelang belangrijk, maar het bedrijfsbelang. Hoe anders vernemen wij dat steeds via de media. Allerlei instanties melden aan de media dat zij melding hebben gedaan; gesignaleerd dus. Maar hoe zit het dan met de actie? Er wordt geen (eigen) verantwoordelijkheid genomen en dus helaas ook geen actie ondernomen,...
Lees meer

Personal Assistant als modewoord

Waarom is mij niet duidelijk, maar tegenwoordig is niemand meer secretaresse. Althans, zo lijkt het. Secret Wat is er mis met het woord ‘secretaresse’? Dat woord is afkomstig van ‘secret’, geheim dus. Klopt toch? Een goede secretaresse is discreet en integer en weet de ‘geheimen’ van haar directeur en het bedrijf te bewaren. Het begint bij de basis Wat men zich in ieder geval niet realiseert, is het feit dat je geen Personal Assistant kunt zijn, als je de stadia van secretaresse naar directiesecretaresse c.q. secretaresse voor een lid van de Raad van Bestuur niet hebt doorlopen. Personal Assistant word je of ben je niet zo maar. Dat kun je pas worden na het ‘beklimmen van de ladder’. Personal Assistants die net van school komen, bestaan dus niet. Je begint als team secretaresse of afdelingssecretaresse en werkt je vervolgens op naar een functie 1:1. En zo hoort het ook te zijn. De directeur waarvoor je werkt is –tenzij hij de (oudste) zoon is van het familiebedrijf- ...
Lees meer