MKB en het schrijven van vacatureteksten

MKB en het schrijven van vacatureteksten

MKB en het schrijven van vacatureteksten Vandaag las ik een artikel over het feit dat het MKB moeite heeft met het vinden van goed personeel, waarbij het begint met het schrijven van goede vacatureteksten. Standaard vacatureteksten Wat ons altijd opvalt aan vacatureteksten: zij zijn veelal standaard. Veel organisaties hebben de werkzaamheden van functies beschreven en houden zich vast aan die profielen. Echter, vaak zijn functies inmiddels veranderd doordat de huidige medewerker werk naar zich toe heeft getrokken. Desalniettemin blijft het profiel gelijk. Zonde! Zoekt u een standaard medewerker of de beste kandidaat? U zoekt toch ook niet naar een 'standaard-medewerker'? Nee, u wilt de beste kandidaat! Dan dient het profiel dat ook te omschrijven. U wilt opvallen in uw vacaturetekst en u wilt dat de juiste kandidaten daarop reageren, toch? Zorgt u er dan voor dat het profiel aantrekkelijk is voor uw doelgroep. Heeft u een bedrijf? Gebruikt u dan een wat lossere schrijfstijl, professioneel maar wervend. Een wervende tekst werkt veel beter dan ‘ambtelijke taal’ (excuus,...
Lees meer

Aanbestedingen & schijnzekerheid; zaken doen met alleen grote detacheringsbureaus

One stop shopping Sinds jaar en dag proberen wij ook in te schrijven op aanbestedingen van (semi-)overheidsinstanties.  Soms krijgen wij letterlijk een compliment van de betreffende organisatie dat men het leuk vindt dat ook wij als nichemarktpartij hebben ingeschreven, maar uiteindelijk kiest men toch voor een grote personeelsdienstverlener. Al jaren ‘strijden’ wij daarom tegen deze ‘one stop shopping’. Heel eerlijk gezegd begrijp ik het ‘one stop shopping principe’ wel. Ik koop mijn levensmiddelen ook bij de supermarkt; het is voor mij veel sneller. Echter, als ik wat bijzonders nodig heb, koop ik dat toch bij de detailhandel, zoals de banketbakker, de keurslager, de bloemist. Laten we hen de nichemarkt noemen. Dus, waarom niet two or three stop shopping? (Standaard & specialisten). Maar waar gaat het echt om? Sinds een paar jaar mogen overheden geen omzeteisen meer vermelden. Dit ter voorkoming van ongelijke kansen voor inschrijvers, oftewel grootbedrijf versus het MKB. Dit wordt daarom opgelost met het invullen en ondertekenen van een 12 paginalang formulier waarbij je...
Lees meer

PA Online bij RTL7, Ondernemend Nederland, in thema special ‘Mens in Ontwikkeling’

PA Online bij RTL7: Filmopnames Een aantal weken geleden zijn de opnames gemaakt voor het personeelsthema ‘Mens in Ontwikkeling' van Ondernemend Nederland. Ook wij werden gefilmd. Wij, wie wij? Twee van onze zeer ervaren meertalige Personal Assistants, namelijk Stacha en Ineke, en ik (Franziska Szabó), de oprichtster van PA Online – Secretaressepool. Zo ontzettend fijn dat Stacha en Ineke direct ‘ja’ zeiden op mijn vraag of zij mee wilden doen aan deze opnames. En… ze doen het hartstikke goed! Niet alleen als bewezen Personal Assistant, maar ook voor de camera! Nogmaals mijn hele hartelijke en extra dank aan Stacha en Ineke! Zelf sta ik niet zo graag voor de camera, maar goed, het is voor een goed doel, nietwaar? Uitzending Ondernemend Nederland 1 september 2013 om 10:00 uur, RTL7 Ondernemend Nederland is een business programma van Eye Media Solutions, een film- en productiemaatschappij. Het wordt uitgezonden vóór het programma Business Class van Harry Mens. Ondernemend Nederland is een wekelijks televisieprogramma voor en door Ondernemers. Elke zondag om 10.00 uur te...
Lees meer

24/7 economie

Er is al jaren sprake van een 24/7 economie. Kantoorpersoneel reageert ook vanuit huis op hun e-mail via mobiele telefoon en tablets. Interne communicatie versus externe communicatie Wat mij dan altijd weer verbaast is waarom klanten, nota bene, de meeste leveranciers niet ’s avonds of in het weekend kunnen bereiken. Vooral in deze lastige tijd is dat ons inziens juist een geweldige service. En eigenlijk… simpelweg service en klantgericht denken. We zijn allemaal ergens klant en consument, nietwaar? Het vreemde is mijns inziens dat bijvoorbeeld electriciteits- en kabelbedrijven wel ’s avonds en gedeeltelijk in het weekend te bereiken zijn. Bij supermarkten kun je al jaren tot een bepaalde tijd ’s avonds en in het weekend je boodschappen doen. Echter, bedrijven die ’s avonds of in het weekend een dringende vraag aan hun accountant hebben, of een juridische vraag aan het advocatenkantoor, snel personeel vanaf de volgende dag nodig hebben, etc., zullen toch echt tot de volgende of (maan)dag moeten wachten. Zijn er uitzonderingen? Ja zeker. Sorry, ik...
Lees meer