Over balans gesproken

Over balans gesproken

Over balans gesproken Waar is die balans nu?Horeca, retail, reisbrancheGelukkig mogen de kapperszaken weer open. Opluchting voor velen; de kappers en hun klanten. Wel met slechts twee klanten tegelijk in de winkel en natuurlijk met inachtneming van de nodige bescherming en maatregelen.Gisteravond hoorde ik dat winkels behalve ‘click & collect’ twee klanten zo'n 10 minuten in de zaak mogen hebben, d.w.z. per verdieping. Voor een kleine winkel niet zo erg, maar als je een grote zaak hebt, gaat dat ‘em nog steeds niet worden, vrees ik. En dan heb ik het nog niet eens over Ikea, maar wel over bijvoorbeeld bouwmarkten en tuincentra.Wat ik dan uit balans vind; al maanden mogen verschillende klanten tegelijkertijd hun boodschappen doen bij drogisterijen en supermarkten. Dat vanwege levensmiddelen er meer dan twee klanten per 10 minuten in de supermarkt mogen rondlopen, begrijp ik. Maar het verschil tussen zo'n 15 klanten per keer bij een Kruidvat, Trekpleister of Etos, die meer verkopen dan alleen drogisterijartikelen, en...
Lees meer
Wat werkt beter, positiviteit of negativiteit?

Wat werkt beter, positiviteit of negativiteit?

Wat werkt beter, positiviteit of negativiteit? Wat werkt? Ik ben er zeker van dat jullie allemaal ‘positiviteit’ antwoorden. Daar ben ik het absoluut mee eens. Vreemd genoeg heeft Donald Trump (“Every day is Trump day”) gewonnen met zijn negatieve uitlatingen. Ja daar zit inderdaad een verhaal aan, het aantal kiesmannen, maar toch. In de huidige politieke campagnes is de negativiteit onderling niet van de lucht. Een ieder wordt verweten het één wel gedaan te hebben met –in de ogen van de spreker- negatief effect, terwijl de ander wordt verweten niets gedaan te hebben. Oftewel, het is nooit goed.  Voorbeeld van het oude gezegde dat Nederlanders altijd wat te klagen moeten hebben? Self fulfilling prophecy Jammer, want zoals wij, denk ik, allen van mening zijn horen en lezen wij liever positief wat aangepakt gaat worden, en ongetwijfeld gezamenlijk. Gewoon samenwerken dus. Belangrijk: niet alleen woorden, maar daden. Ik ben en blijf van mening dat alle negativiteit en doemdenkverhalen tijdens de crisis deze alleen maar verlengd hebben. Self fulfilling...
Lees meer

Het ik- versus het wij-gevoel

Wij-gevoel in het bedrijfsleven, niet in de politiek Bij bedrijven wordt zo veel mogelijk ‘gewerkt’ aan een wij-gevoel, opdat de medewerkers zich meer betrokken voelen bij hun werk en dus bij het bedrijf in kwestie. Dit wordt zo veel mogelijk gecommuniceerd, intern en extern. Er wordt regelmatig op gehamerd en zo consequent mogelijk het voorbeeld gegeven. Dit is zowel bedrijfscultuur als huisstijl. Je merkt dat ook tijdens gesprekken met mensen bij verjaardagen of zelfs met sollicitanten. Zelfs als zij het bedrijf in kwestie hebben moeten verlaten om bijvoorbeeld economische redenen. Ook dan spreekt de voormalige werknemer nog met ‘wij’, en meestal met blije glimmende ogen! Het individualisme in de politiek En hoe is dit op macroniveau? Oftewel, op landsniveau? Hoe anders is het daar. Helaas, iedere politicus spreekt met ‘ik’: ‘Ik wil…’, ‘ik dit, ik dat…’. Ondanks alle adviseurs die in Den Haag en in de lokale politiek aanwezig zijn, is er blijkbaar niemand zich realiseert dat wij, het volk der Nederlanden, ons op die...
Lees meer

Landsbelang, bedrijfsbelang of eigenbelang

Tussen de ellende van rampen en verschrikkelijk persoonlijk leed door, staat het nieuws bol van fraude door bendes en andere ‘opportunisten’. Voorzieningen en regels blijken fraudegevoelig en dit bleek bovendien al jaren bekend. Maar hoe zit het dan met de handhaving c.q. fraudebestrijding? Schuldvraag Hetgeen mij dan persoonlijk bevreemdt, is het feit dat er meer gezocht wordt naar de schuldvraag dan naar de actie. Laat staan dat er wordt gesproken over anticiperen. Beter voorkomen dan genezen, toch? Althans, dat zou het moeten zijn. Actie, reactie, signaleren, prioriteren en anticiperen In het secretaressevak is het van groot belang om behalve te organiseren, te signaleren, anticiperen, prioriteren en te reageren. Brandjes worden geblust, en bij voorkeur voorkomen! Hierbij is niet het eigenbelang belangrijk, maar het bedrijfsbelang. Hoe anders vernemen wij dat steeds via de media. Allerlei instanties melden aan de media dat zij melding hebben gedaan; gesignaleerd dus. Maar hoe zit het dan met de actie? Er wordt geen (eigen) verantwoordelijkheid genomen en dus helaas ook geen actie ondernomen,...
Lees meer