Inbesteding. De wereld op z’n kop!

Inbesteding; de wereld op z'n kop! Er is al een tijdje veel over te doen, o.a. door schoonmaakbedrijven. Uit bezuinigingsoogpunt wenst de overheid een aantal zaken niet aan- maar in te besteden. Wat is inbesteding, vraag je je af? ‘Zelf doen’ in het kort gezegd. Heel veel bedrijven hebben lokale en/of nationale overheden als klant. Hebben wij ook gehad. Maar wat schetst onze verbazing? E-mail: De overheid biedt ONS, W&S en detacheringsbureau, HUN diensten aan! Vandaag ontvingen wij een e-mail van een onderdeel van een Ministerie. Daarin wordt aangegeven dat de diensten vergemakkelijkt worden (maar niet leuker?) en vervolgens: “Bent u op zoek naar de juiste persoon voor uw vacature? Hebt u tijdelijk vakbekwaam personeel nodig? Wij zorgen voor een effectieve en efficiënte werving en selectie van (tijdelijk) extern en intern personeel. Voor meer informatie: …..” Pardon? Eh, heren en dames van de overheid, u biedt ONS uw personeel aan? Neem ons niet kwalijk, maar dat is ONZE business! Wij bemiddelen zeer ervaren Secretaresses en Personal...
Lees meer

Aanbestedingen & schijnzekerheid; zaken doen met alleen grote detacheringsbureaus

One stop shopping Sinds jaar en dag proberen wij ook in te schrijven op aanbestedingen van (semi-)overheidsinstanties.  Soms krijgen wij letterlijk een compliment van de betreffende organisatie dat men het leuk vindt dat ook wij als nichemarktpartij hebben ingeschreven, maar uiteindelijk kiest men toch voor een grote personeelsdienstverlener. Al jaren ‘strijden’ wij daarom tegen deze ‘one stop shopping’. Heel eerlijk gezegd begrijp ik het ‘one stop shopping principe’ wel. Ik koop mijn levensmiddelen ook bij de supermarkt; het is voor mij veel sneller. Echter, als ik wat bijzonders nodig heb, koop ik dat toch bij de detailhandel, zoals de banketbakker, de keurslager, de bloemist. Laten we hen de nichemarkt noemen. Dus, waarom niet two or three stop shopping? (Standaard & specialisten). Maar waar gaat het echt om? Sinds een paar jaar mogen overheden geen omzeteisen meer vermelden. Dit ter voorkoming van ongelijke kansen voor inschrijvers, oftewel grootbedrijf versus het MKB. Dit wordt daarom opgelost met het invullen en ondertekenen van een 12 paginalang formulier waarbij je...
Lees meer

Dilemma: ‘Grote kaartenbak’ versus ‘je PA-ppenheimers kennen’

Je PA-ppenheimers kennen Concurrentie houd je scherp Daar geloof ik echt in. Daarom ben ik erg blij met concurrentie. Het grappige is wel dat wij, de bemiddelingsbureaus, min of meer tegen dezelfde muren oplopen, maar dan anders. Wat? Een klein versus een groot kandidatenbestand De grote, bekende uitzend- en detacheringsbureaus hebben, zoals dat wat onpersoonlijk heet, een ‘grote kaartenbak’. Oftewel, een groot bestand met al dan niet beschikbare kandidaten. Bureaus als het onze hebben een klein bestand van kandidaten, aangezien wij willen waken voor het niet (meer) kennen van onze kandidaten. En dat is nou precies het dilemma. Niet van ons, maar van de klanten! Het dilemma van (onze) klanten Wanneer wij een aanvraag ontvangen, wordt vaak gevraagd naar het aantal Personal Assistants en Secretaresses in ons bestand. Pas geleden werd ons nog gezegd dat de concurrent – tevens in de race betreffende een aanvraag – een ‘veel grotere kaartenbak’ heeft dan PA Online, hetgeen men een voordeel vond. Wij betwisten dat (excuses!) en hebben dat ook uitgelegd. Echter,...
Lees meer