“Beschikbaar” op LinkedIn

“Beschikbaar” op LinkedIn

“Beschikbaar” op LinkedIn Ben je op zoek naar een (andere) baan? Velen van jullie zullen daarop ‘ja’ antwoorden. Ten slotte zie ik erg veel mensen met de vermelding ‘beschikbaar’ op LinkedIn. Contact opnemen Vaak zie ik kandidaten "beschikbaar" op LinkedIn waarmee ik contact wens op te nemen. Echter, slechts een enkeling heeft een e-mailadres en/of een 06-nummer vermeld. Ik weet wat je denkt; Je kunt toch via LinkedIn een mail sturen? Nou, niet altijd. Bovendien wensen wij nogal eens te bellen, zodat wij direct een antwoord kunnen krijgen. Dat lukt dus helaas niet. Oftewel, hoe graag wil je gevonden worden als mogelijke sollicitant? Zorg dat je benaderbaar bent Natuurlijk wil je niet dat al je gegevens ‘op straat liggen’. Echter, als je (dringend) op zoek bent naar werk, is het misschien toch raadzaam om je 06-nummer en/of e-mailadres achter te laten. En in het laatste geval; al maak je een ‘tijdelijk’ e-mailadres aan via Google of Hotmail etc.. Dat is toch veel slimmer? ;-) Wel beschikbaar maar moeilijk benaderbaar? Je hebt...
Lees meer

Solliciteren; wat kom je BRENGEN?

Solliciteren Aanwezigheidspremie of loon naar werken? Ons inziens is er nogal een verschil van inzicht tussen werkzoekenden. Natuurlijk wil je werken en daarmee je salaris verdienen. Maar hoe stel je je op tijdens een sollicitatiegesprek? Het valt ons op dat er nogal eens ‘eenzijdig’ gedacht wordt. Men komt een salaris halen, terwijl een bedrijf erin geïnteresseerd is welke dienst je het bedrijf kunt leveren en dus: WAT KOM JE BRENGEN? USP Dat klinkt als een open deur, is het ook, maar ook hier: je moest eens weten hoe vaak dat verschil van inzicht er is! Oftewel, bereid je voor op het sollicitatiegesprek door voor jezelf helder te hebben wat jij het bedrijf kunt bieden. Stel jezelf daarom de volgende vragen: Wanneer zou jij voor jezelf betalen als jij de (salaris)betalende partij zou zijn? Wat is jouw USP (Unique Selling Point)? Je mag jezelf best verkopen (maar wel eerlijk); doet het bedrijf in kwestie zelf ook. Vergroot je kansen In de voorbereiding voor een sollicitatiegesprek verdiep je je eerst o.a....
Lees meer

De vitale 50plusser

De vitale 50plusser Gisteren was ik op een bijeenkomst van VNO NCW in Rotterdam bij het HRM Netwerk. Erg interessant, goede sprekers en een zeer belangrijk thema, namelijk de steeds gezonder blijvende (wat) oudere werknemer. Clue De clue van het verhaal is het feit dat de medische wetenschap al jaren zó veel verder is dan vroeger, waardoor mensen langer gezond blijven. Misschien wel met eerdere medische ‘uitdagingen’, maar met een goede oplossing door de medische wetenschap. Het mooie was dat ook de vergelijking gemaakt werd tussen de op de bank liggende tv kijkende, chips etende jongere versus de vitale 50-plusser en 60plusser. Oftewel, wie is er gezonder (bezig)? Uit onderzoek blijkt dat veel wat oudere werknemers maar heel weinig ziek zijn en pas op hele late leeftijd langzamer worden. Een zaal vol o.a. HR Managers Er heerst een idee dat de wat oudere werknemer vaker ziek is, misschien wat langzamer werkt en misschien niet helemaal (meer) mee kan komen met de huidige technologie. Er werd vervolgens door de...
Lees meer

Wij kennen onze PAppenheimers!

Wij kennen onze PAppenheimers Groot kandidatenbestand versus je kandidaten kennen Hoe vaak wordt tegen ons gezegd: “Maar jullie concurrent heeft een groot kandidatenbestand”. En in de tussentijd wordt er o.a. op Twitter gemopperd dat bureaus zeggen hun kandidaten te kennen, hetgeen niet het geval blijkt te zijn. Als u dit zo eens bekijkt, wat heeft dan uw voorkeur? Klant zoekt geen oplossing meer, maar een leverancier Daarstraks las ik in een blog over sales dat klanten tegenwoordig geen oplossing meer zoeken, maar een leverancier. Dat vond ik eigenlijk verbazingwekkend, maar OK. De reden hiervan is volgens de blogger dat er nog weinig zichtbare verschillen zijn in de diensten van de dienstverleners. Ja, OK, die begrijp ik. USP (Unique Selling Point) Oftewel, wat is de USP van de dienstverlener? Waarom zou een klant een contract moeten aangaan met DIE dienstverlener en niet de concurrent? Het antwoord ligt in eerste instantie in de vraag van de klant. Wat wenst de klant precies? Weet de klant precies wat of wie hij/zij zoekt? Als...
Lees meer