Efficiënte Werkprocessen Kantoor: 10 Tips om Tijd en Geld te Besparen

Efficiënte Werkprocessen Kantoor: 10 Tips om Tijd en Geld te Besparen

Efficiënte Werkprocessen Kantoor: 10 Tips om Tijd en Geld te Besparen Het is maandagochtend. Je loopt het kantoor binnen, met een dampende kop koffie in je hand en een to-do lijst die langer is dan de wachtrij bij de supermarkt op zaterdagmiddag. Je hebt grootse plannen voor de dag, maar voordat je het weet, ben je verzand in eindeloze e-mails, inefficiënte vergaderingen en kleine taken die zich opstapelen als een torenhoge berg papierwerk. Herkenbaar? Dan is het tijd om je te verdiepen in efficiënte werkprocessen kantoor. In dit artikel neem ik je mee op een reis naar een beter georganiseerd kantoorleven. Geen saaie opsomming van tips, maar praktische inzichten die je direct kunt toepassen. Laten we beginnen! Waarom zijn efficiënte werkprocessen belangrijk? Stel je voor: je werkt in een team dat soepel samenwerkt, waar iedereen precies weet wat er moet gebeuren en waar tijdrovende obstakels tot het verleden behoren. Dat klinkt als een droom, toch? Maar efficiënte werkprocessen gaan verder dan alleen tijd besparen....
Lees meer

Secretaressebloed

Secretaressebloed Je hebt het, of je hebt het nietMaking your CEO, CFO, COO, CRO, CIO shineDe PA’s, Executive Assistants en Management Assistants van tegenwoordig willen absoluut geen ‘Secretaresse’ meer genoemd worden. Dat begrijp ik wel. Maar of je het nou leuk vindt of niet, een échte PA, Executive of Management Assistant, die ondersteuner die ú in uw bedrijf wilt hebben, heeft SECRETARESSEBLOED!Je hebt het, of je hebt het niet. Heel simpel.En ja, ik heb het. Mijn collega Marieke heeft het en onze PA’s hebben het, SECRETARESSEBLOED! Daar selecteren wij op.Iemand wordt blij van werken binnen hetgeen hij of zij het liefst doet.In het geval van een PA, Executive of Management Assistant is  dat ontzorgen en zorgen dat ‘his/her boss will shine’.Oftewel, ondersteunen, organiseren, faciliteren, signaleren, anticiperen, analyseren, reageren....
Lees meer
Ervaringsdeskundigen

Ervaringsdeskundigen

Ervaringsdeskundigen In de afgelopen maanden hebben Marieke en ik organisaties gesproken die échte adviezen wilden. Oftewel, niet alleen ‘wij hebben vervanging van onze vertrekkende Secretaresse nodig’, maar ‘wat kunnen jullie ons adviseren m.b.t. herstructurering en onze nieuwe Personal Assistant?’ Advies van ervaringsdeskundigen En dát is nou precies wat wij willen! Zoals inmiddels wel bekend, zijn Marieke en ik zelf international Personal Assistants geweest. Wij kennen het secretaressevak dus ‘inside and out’. Bovendien spreken wij onze kandidaten intensief (zo’n 1,5 a 2 uur), waarop wij vaak genoeg opmerkingen van de betreffende kandidaten krijgen als “J… wat een vragen! Dat gaat een stuk verder dan ik gewend ben.” Precies! Dat is onze toegevoegde waarde. Tenslotte is het anders niet nodig om een bureau in te schakelen, nietwaar? U wilt toch waar voor uw geld? Waaruit blijkt die ervaringsdeskundigheid? Hoewel dat wat lastig is om zelf uit te leggen, ga ik het toch proberen. Wij hebben vaak aan een half woord genoeg. Hoe vaak komt het voor dat een CEO...
Lees meer

The Personal Assistant, managing her CEO

De Personal Assistant, degene die haar CEO managet Klinkt wat raar misschien, maar het is zo. Dat is nou juist het mooie van de samenwerking tussen de CEO (of CFO, COO, CIO etc.) en zijn (haar) Personal Assistant. Managing de Manager? Ja zeker, o.a. door het beheer van de complexe agenda. Waar zou de CEO zijn zonder een goed bijgehouden en duidelijk ingerichte digitale agenda met georganiseerde vergaderingen en benodigde stukken erbij? Ook dit klinkt misschien wat simpel, maar dat blijkt toch anders te zijn dan misschien gedacht wordt. Gisteren nog sprak ik één van onze uitstekende meertalige Personal Assistants (op zoek naar een nieuwe baan overigens) die regelmatig bemerkt dat haar collega 'het' niet in de vingers heeft. Net voor aanvang van een vergadering wordt haar collega gevraagd: "Eh... waar zitten we eigenlijk?" Dat is nou net niet managen. Nee, het is de taak en zelfs de voldoening van een echte Personal Assistant om vergaderingen, lokaal of internationaal, goed geregeld en georganiseerd te hebben. Daar hoort dan...
Lees meer

Assisteren Organiseren Faciliteren Prioriteren Signaleren Analyseren Anticiperen en Reageren

Assisteren Organiseren Faciliteren Prioriteren Signaleren Analyseren Anticiperen en Reageren Van Secretaresse naar Personal Assistant Er wordt ons vaak gevraagd wat het verschil is tussen een Secretaresse en een Personal Assistant. Zonder eerst jarenlang Secretaresse dan wel Directiesecretaresse te zijn geweest, kun je geen Personal Assistant worden. Tenslotte begint de Directeur ook niet bovenaan de ladder. Wij hebben al vaker gemeld dat ‘Personal Assistant’ een modewoord is tegenwoordig. Dat is erg jammer. Op de een of andere manier vindt men het te min (?) om Secretaresse genoemd te worden. Waarom? Het woord secretaresse komt van ‘secret’. Dat is toch prachtig? En allemaal zijn wij onderaan de ladder begonnen. Ons inziens de enige manier om goed in je vak te worden. Ambitie en prioriteit Als je een echte Personal Assistant wilt worden of bent, dan heb je geen 9-5 job. Dan betekent dat dat je ook ’s avonds en in het weekend werkzaamheden dient te verrichten. Dat hoort bij je job en is verdisconteerd in je salaris. Helemaal niet erg,...
Lees meer