Willen we vrijblijvendheid of gaan we serieus samenwerken?

In ‘Verkopers Online’ las ik een artikel waarvan de inhoud mij enigszins bekend voorkwam. “Zo werken verkopers zichzelf in de nesten”

Aanvragen

In het huidige ‘digitale tijdperk’ is het heel gemakkelijk om even snel een mailtje te sturen aan verschillende partijen met een vraag of een aanvraag.

Een ieder begint, bij wijze van spreken, direct te rennen, past op verzoek een paar details aan en wacht vervolgens op een positieve terugkoppeling.

Vrijblijvendheid versus een serieuze samenwerkingspartner

Of het aan de crisis ligt, dan wel gelegen heeft, of de tijdsgeest, ik weet het niet. Het is in ieder geval duidelijk dat er van serieus samenwerken tussen klant en leverancier tegenwoordig minder sprake is. Dat is een keuze. Op zich geen probleem mee.

Zelf ben ik nogal een trouwe klant. Ik blijf graag bij ‘mijn’ leveranciers. Het is een soort partnership. Ik ken er de mensen. Zij kennen mij. Op mijn vragen krijg ik snel een reactie of oplossing. Dat is toch wat je wilt?

Slechts een heel enkele keer switch ik naar een andere leverancier. Als dat het geval is, is de dienstverlening niet meer wat het geweest is. Logisch toch?

Dienstverlening

In mijn visie valt en staat het met dienstverlening, échte dienstverlening. Oftewel, alles voor de klant. Maar zelfs al is de dienstverlening uitstekend, dan nog is dat niet altijd reden tot loyaliteit. Dat is iets wat ik mij nou niet kan voorstellen. Waarschijnlijk ook vanuit mijn visie van ‘never change a winning team’.

Maar misschien is die visie inmiddels wel ouderwets.
Dan maar liever ouderwets… ;-)