Werving van PA’s minder gemakkelijk dan gedacht

Van de week werd ik door mijn collega opmerkzaam gemaakt op een blog van een buitenlandse conculega dat het werven van een Personal of Executive Assistant niet een werving is ‘die je er zo maar even bij doet’.

Wij zijn het daar volledig mee eens. Op het gevaar af dat we ‘preken voor eigen parochie’, toch even onze visie.

Samenwerken op hoog niveau

Een Personal of Executive Assistant werkt dusdanig nauw samen met haar (of zijn) CEO, CFO etc., dat de klik er tijdens het interview al moet zijn. Zonder die zo genaamde klik is een samenwerking sowieso niet mogelijk. Dan volgt er namelijk geen vertrouwen en heeft de leidinggevende minder uit handen dan zou moeten. Daar is hij (of zij) simpelweg te duur voor.

Als die klik en het vertrouwen er zijn, volgt een hele nauwe samenwerking. Een samenwerking, veel hechter dan bij menig andere job. Nota bene is de PA vaak eerder op de hoogte van nieuwe strategieën dan het management.

The wife (or partner) at the office

Gekscherend noemt men een PA wel the wife at the office. “Heb je dat en dat bij je? Nee, voor die afspraak kun je beter die en die das dragen. Denk je wel aan…? Alsjeblieft, hier heb je het contract. Dat heb ik voor de zekerheid nog maar een keer uitgeprint, dan hoef je niet meer te zoeken. De routebeschrijving vind je via je mobiel.” Etc. etc..

Sounds familiar? ;-)

Aantal vacatures herhaaldelijk uitgezet

Wij denken dat het hierboven staande nogal eens wordt vergeten binnen de baan en werkzaamheden van een PA. Vele vacatureteksten vermelden de algemene standaard secretariële taken als agenda- en e-mailbeheer, correspondentie, organiseren van meetings, hotels en reizen alsook notuleren.

Natuurlijk zijn deze taken ook onderdeel van de werkzaamheden van een PA, maar daar komen toch vooral de minder concrete ‘werkzaamheden’ bij van faciliteren, signaleren, anticiperen, analyseren en reageren.

Het valt ons op dat een aantal vacatures na een aantal maanden opnieuw wordt uitgezet. Wat is daar de reden van? Wordt er teveel naar de standaard werkzaamheden gekeken? Was de kandidaat nog niet ervaren genoeg om op hoog niveau te werken? Eigenlijk geen PA dus. Of was de klik er niet? (Er is een klik, of niet. Er is geen tussenweg.)

Dat weten wij – als voormalig international Personal Assistants – als geen ander!

Hoe dan ook: het is erg jammer als dat gebeurt. Natuurlijk kan het een keer gebeuren, maar als er herhaling plaats vindt, raden wij u aan om toch nog eens heel goed na te denken waar het aan ligt. Iedere keer iemand opnieuw inwerken kost veel te veel!