Verbinding verbroken

Telefoon etiquette II

Enige tijd geleden heb ik een blog geschreven over telefoon etiquette. Daar kwamen ontzettend veel reacties op. Het leeft dus nogal onder ons. En, terecht!

Callcenter

Vanavond werd ik door een organisatie gebeld met een zogenaamde aanbieding. Ik heb direct aangegeven dat ik niet geïnteresseerd ben. De dame in kwestie was dusdanig getraind, dat zij niet wilde opgeven.
Ja, die ‘verkoop e-mails’ heb ik ook vaak genoeg voorbij zien komen; ‘Nee is geen nee en kan een ja worden.’

Vragen blijven stellen?

Ik heb zelfs een aantal keren heel netjes en aardig aangegeven dat ik niet geïnteresseerd ben. Desalniettemin bleef de dame in kwestie vragen stellen in de hoop haar verhaal te mogen vertellen.
Meestal maak ik sneller een einde aan het gesprek, maar ik koos er nu voor om het gesprek zo netjes en waardig mogelijk te beëindigen. En toen…

Verbinding verbreken

Toen ik vriendelijk aangaf dat het gesprek nu echt beëindigd was en ik haar ‘goedenavond’ wenste, werd de verbinding verbroken.

Reputatie bedrijf

De verbinding werd verbroken…
Tja, wat iemand zich blijkbaar niet realiseert in de irritatie van het niet kunnen vervolgen van het script, is dat het NIET netjes en beleefd afscheid nemen van de gebelde persoon en zelfs het verbreken van de verbinding, de reputatie van het bedrijf uit wiens naam gebeld is, wordt geschaad.

We hebben allemaal wel eens een telefoongesprek waarbij je even tot 3 moet tellen om iemand (toch) vriendelijk een fijne dag te wensen. Dat heet professioneel!