Nieuw bedrijf en secretariaat opzetten ‘from scratch’

Vorige week vroeg iemand mij tijdens een bijeenkomst van #VNONCW wat ik het leukste vond van het vak van Personal Assistant / Secretaresse.

Nieuw bedrijf en secretariaat opzetten ‘from scratch’

Als bemiddelaar van Personal Assistants en zelf voormalig international PA antwoordde ik dat het assisteren bij het opzetten van een nieuw bedrijf het leukste is wat er is. Waarop mijn gesprekspartner begon te lachen en opmerkte dat ik direct begon te stralen!

Tja, als je mag assisteren bij het opzetten van een nieuw bedrijf, wordt het ook een beetje ‘jouw kindje’. Vandaar het enthousiasme en de emotie.

Wat maakt het dan zo leuk?

Heel simpel; er zijn nog geen kaders vastgelegd, nog geen gebaande paden, dus heb je min of meer de vrije hand om het kantoor in te richten op de meest efficiënte manier en mogelijk zelfs mee te helpen met het vinden van het pand.

Dan natuurlijk de meubels, telefoons en computers en internetverbindingen. Niet te vergeten het assisteren bij het vinden van personeel, de cultuur en huisstijl van het bedrijf.

De nieuwe kleine groep zet er de schouders onder, zich extra bewust zijnde van hun nut en belangrijkheid om het goed te doen. Teamwork is bijna een automatisme binnen de eerste kleine groep.

En als er ergens sprake is van oplossingsgericht denken en doen, dan is het wel bij een nieuw bedrijf!

En dan volgt de uitbreiding van het bedrijf

Is het dan nog zo leuk? Ja zeker, want je realiseert je dat je aan de wieg van het bedrijf gestaan hebt en je kunt de nieuwe mensen inwerken volgens de dan enigszins opgezette kaders. Misschien wel kaders opgezet door jou zelf!

Projecten

Bij projecten geldt ook het volledig ‘from scratch’ opzetten van administratie, organisatie en kaders. Waarschijnlijk is dat de reden dat zo veel mensen, en zeker Secretaresses, dat zo leuk vinden!