Al jaren meld ik ‘penny-wise pound foolish’ als hele groepen Secretaresses worden ontslagen uit bezuinigingsoverwegingen.
Dat er bespaard moe(s)t worden, zeker tijdens de crisis, is logisch. Echter, ervan uitgaan dat de Managers dan zelf wel alles regelen en organiseren, is natuurlijk niet logisch.
Hoe praktisch is een Directeur, een Manager?
Hoeveel Directeuren en Managers zijn nou werkelijk zeer praktisch aangelegd? Hoeveel kennen de ‘tips & tricks’ van MS Office waardoor het maken van afspraken veel sneller kan den iedereen via de mail uit te nodigen, en het gebruik van Word waarvoor het bedoeld is?
Welke Directeur en Manager zijn ‘regelneven’? En ook niet onbelangrijk: welke Directeur en Manager vindt deze ‘self service’ leuk?
Economische omstandigheden
Dat Managers zichzelf niet ‘wegbezuinig(d)en’ tijdens de crisis, dat begrijp ik. Maar dat zij de taken van hun management ondersteuner erbij krijgen, lijkt mij niet echt een bezuiniging. Daar zijn zij veel te duur voor.
Pas geleden vernam ik via via, conform mijn voorspelling overigens, dat o.a. verschillende accountantskantoren tegen hele praktische zaken aanliepen. En wel dusdanig dat zij daarover klachten van hun klanten kregen.
Wat is namelijk het geval? Het talent van accountants is meestal niet de Nederlandse taal. Dat hoeft ook niet, want daarvoor hadden zij altijd het juiste ondersteunende personeel voor aangenomen. Maar ja, dat ondersteunend personeel was inmiddels wegbezuinigd.
De keerzijde van bezuiniging
Resultaat: taal- en spelfouten alsook slordigheden in rapportages en jaarrekeningen.
Zoals je begrijpt, kost dat de accountantskantoren (en andere bedrijven waarvoor eenzelfde situatie het geval is (geweest)) meer dan het opgeleverd heeft.
Secretaressebloed
Ik val in herhaling, ik weet het, maar toch: een ervaren (Directie)secretaresse, Personal Assistant, Management Assistente, Office Manager etc. kost weliswaar, ja absoluut, maar levert zó veel op!
Het gaat niet alleen om het typen van stukken, het regelen van vergaderingen en notuleren, maar vooral om:
Assisteren, organiseren, prioriteren, signaleren, anticiperen, faciliteren en reageren.
Het is een vak!
Gelukkig is het secretaressevak zo veel meer dan het vroeger was. Het meedenken, sparren met je leidinggevende, het team dat je samen vormt, DAT is de kracht. En daarmee assisteer je je Directeur, je Manager, in het voetlicht te treden!