Assisteren Organiseren Faciliteren Prioriteren Signaleren Analyseren Anticiperen en Reageren

Assisteren Organiseren Faciliteren Prioriteren Signaleren Analyseren Anticiperen en Reageren

Van Secretaresse naar Personal Assistant

Er wordt ons vaak gevraagd wat het verschil is tussen een Secretaresse en een Personal Assistant. Zonder eerst jarenlang Secretaresse dan wel Directiesecretaresse te zijn geweest, kun je geen Personal Assistant worden.

Tenslotte begint de Directeur ook niet bovenaan de ladder.

Wij hebben al vaker gemeld dat ‘Personal Assistant’ een modewoord is tegenwoordig. Dat is erg jammer. Op de een of andere manier vindt men het te min (?) om Secretaresse genoemd te worden. Waarom? Het woord secretaresse komt van ‘secret’. Dat is toch prachtig?

En allemaal zijn wij onderaan de ladder begonnen. Ons inziens de enige manier om goed in je vak te worden.

Ambitie en prioriteit

Als je een echte Personal Assistant wilt worden of bent, dan heb je geen 9-5 job. Dan betekent dat dat je ook ’s avonds en in het weekend werkzaamheden dient te verrichten. Dat hoort bij je job en is verdisconteerd in je salaris. Helemaal niet erg, toch?

Heb je een gezin, en is dat je prioriteit. Logisch, maar dan wordt het bovenstaande toch een stuk lastiger. Dan heb je toch een keuze te maken. Je kunt je niet aan alles en iedereen 100% geven. Dat houdt een keer op.
Tenslotte is je gezondheid ook een hele belangrijke ‘speler’.

Oftewel, waar haal jij je meeste energie en tevredenheid uit? Uit je werk en werkplezier of de combinatie van je gezin en het werk? Ergens zul je de grens moeten trekken. Niet erg, maar wel iets om over na te denken.
Je wilt tenslotte genieten van je gezin en je werk goed doen.

Ga je wel helemaal voor je ambitie, dan hoort een 40+ uur werkweek tot je baan. Je Directeur werkt ook 50 / 60 / 70 uur per week, of zelfs meer. Dan kun je niet verwachten dat jij hem (haar) kunt ondersteunen op parttimebasis, of precies binnen die 40 uur.

Wat zijn de speerpunten in je functie als Personal Assistant?

Assisteren Organiseren Faciliteren Prioriteren

Signaleren Analyseren Anticiperen Reageren

Wat een prachtig vak is dit toch!

Zeg nou zelf: zonder die jarenlange ervaring had je niet alle 8 speerpunten zo goed beheerst als je nu doet, toch?